Noord-Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tessa Wit - WaarBenJij.nu Noord-Thailand - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Tessa Wit - WaarBenJij.nu

Noord-Thailand

Blijf op de hoogte en volg Tessa

27 Maart 2015 | Thailand, Chiang Mai

Hoi allemaal!

Ik ben inmiddels alweer bijna twee weken weg, dus tijd voor een update. Hoewel twee weken eigenlijk helemaal niet zo heel lang is, voelt het alsof ik hier al heel lang ben doordat ik al zo veel nieuwe omgevingen heb gezien en meegemaakt. De aankomst in Bangkok was wel even flink wennen en een behoorlijke cultuurshock! Ik vertrok in de middag vanuit Amsterdam en kwam door het tijdsverschil en de vertraging om 8 uur 's ochtends in Bangkok aan. In het vliegtuig slapen ging niet echt, dus ik had eigenlijk een nachtje geskipt en was heel moe. Toen ik aankwam was het al bijna 30 graden en elke keer als ik een taxi wilde aanhouden, wezen ze me een andere kant op, geen enkele wilde me meenemen. Uiteindelijk was er een chauffeur die redelijk Engels sprak, en het bleek dat ik eerst een ticket uit een automaat moest halen. Toen begon de 45 minuten durende rit naar mijn hostel, waarbij het er ook enigzins anders aan toe ging dan in Nederland. Waar de weg eigenlijk uit drie banen bestond, werden er, door over de strepen te rijden, vier gecreeerd. Overal schoten scootertjes en tuktuk's tussendoor en onder het mom 'zolang ik toeter kom ik er wel langs' probeerde iedereen de opstoppingen te omzeilen. Maar uiteindelijk kwam ik gelukkig goed aan bij mijn hostel, waar ik al gelijk leuke kamergenoten had. Samen met hen heb ik de eerste twee dagen van mijn reis in Bangkok gespendeerd. Ik heb deze dagen eigenlijk geen hele bijzondere dingen gedaan, voornamelijk wat tempels bezocht, mijn eerste baggy broeken geshopt op Khao San Road, de stad doorgecrosst met een tuktuk en Bangkok bekeken vanaf een uitzichttoren. Hoewel ik Bangkok zelf geen hele mooie stad vond, had ik het heel erg naar mijn zin en heb ik vooral genoten van het dagelijkse leven en de nieuwe omgeving. Ik vind het heel leuk dat het leven zich in Thailand eigenlijk vooral op straat afspeelt, iedereen is de hele dag bezig met het verkopen of maken van kleding, souvenirtjes of eten. Zeker rond etenstijd gaat iedereen de straat op om te eten en verschijnen overal pop-up restaurantjes waar de de lekkerste dingen voor heel weing geld te koop zijn. Na twee dagen had ik het wel gezien en ben ik samen met Rebecca, een van mijn kamergenootjes, met de trein doorgereisd naar Ayutthaya. Door heel Ayutthaya staan ruines van een in 1767 verloren gegaan koninkrijk. De treinreis was ook een ervaring op zich. De trein naar Ayutthaya, die overigens twee uur duurt en omgerekend nog geen 50 eurocent kost, is namelijk niet heel populair onder toeristen, waardoor we eigenlijk met alleen maar locals in de coupe zaten en een soort attractie voor hen werden. Iedereen wilde ons helpen met het opbergen van onze tassen en wilde ons op de hoogte houden van de duur van de reis. We zaten in de coupe bij de monniken, in Thailand is er bijna overal speciaal plaats voor monniken gereserveerd, en zelfs de monniken kwamen praatjes met ons houden. Op een gegeven moment kregen we van een monnik snoepjes, waarna meerdere monniken ons eten begonnen te geven. We eindigden de treinreis met een flinke berg snoep, cakjes en fruit. Na een paar uurtjes in Ayutthaya te zijn geweest, waar Rebecca is achtergebleven, ben ik in de bus naar Sukhothai gestapt, een andere plaats waar ruines van een oud koninkrijk staan. Hoewel ik Sukhothai zelf heel indrukwekkend vond,waren er busladingen vol toeristen en kon ik soms geen enkele foto maken zonder er een Chinees met selfiestick op te hebben. In mijn hostel was vrijwel leeg, waardoor ik het geen hele fijne plek vond om lang te blijven. In plaats van de twee nachten die ik geboekt had, ben ik daarom maar een nacht gebleven en de dag erna doorgereisd naar Chiang Mai. Chiang Mai vond ik meteen al veel leuker dan Bangkok en ik heb ook hier een hele leuke tijd gehad. Deze stad doet veel vriendelijker aan en is veel mooier om te zien dan Bangkok. Op iedere hoek van de straat staat wel een tempel. Wat ook grappig is, is dat de 'gezond eten' trend die in Amsterdam nu een beetje gaande is, ook naar hier is overgeslagen. Door de hele stad zijn vegetarische tentjes te vinden en groene smoothies met tarwegras te krijgen. Ook waren er veel tentjes erg gericht op Westers eten, met bijvoorbeeld omelet, broodjes of yoghurt als ontbijt. Het was voor mij daarom helemaal niet moeilijk om glutenvrij te eten. Met het glutenvrije eten gaat het over het algemeen sowieso wel goed. Ik heb kaartjes waar in het Thais uitgelegd staat wat het precies inhoudt. Hoewel geen enkele Thai ooit van gluten gehoord heeft, zijn ze allemaal heel behulpzaam en meestal mag ik zelf aanwijzen wat ik wil eten en maken ze het ter plekke voor me klaar. En zelfs als ik alleen rijst met wat gebakken groenten eet, smaakt het nog heerlijk. In Chiang Mai heb ik onder andere een kookcursus gedaan, waarbij ik groene curry, papayasalade en kip met basilicum heb gemaakt. Ook heb ik veel door de stad gelopen met Mi, een Japans meisje, en wederom wat tempels bezocht. Wat heel leuk was, was het 'Monk Chat Programme' bij de grootste tempel in de stad. Dit project houdt in dat monniken een aantal uren per dag kletsen met iedereen die dat leuk vindt om zo hun Engels te verbeteren. Samen met Mi heb ik dit een tijdje gedaan. Na drie daagjes had ik het in Chiang Mai wel weer gezien en ben ik op aanraden van meerdere mensen afgereisd naar het Spicy Pai hostel in Pai. Hoewel de busreizen tot dan toe eigenlijk heel vlekkeloos verliepen en rustig waren, was dit wel even een ander verhaal.. Pai ligt in de bergen en de weg naartoe is nogal een bumpy ride met veel kronkels. Gelukkig duurde het maar 3 uurtjes en was de route wel heel mooi. Hoe nooderlijker we kwamen, hoe mooier, hoger en groener de omgeving werd. Het Spicy Pai hostel, waar ik nu nog steeds ben, bleek inderdaad echt heel leuk te zijn, ik ben hier nu al bijna een kleine week. Er is een fijne chillruimte met hangmatten en uitzicht op de bergen. Rond het avonduur verzamelt bijna het hele hostel zich hier, waarna een kampvuurtje gebouwd wordt of iedereen samen Pai in gaat. Pai zelf is een heel schattig bergdorpje dat stikt van de hippies. Elke avond is er een avondmarkt vol met kraampjes eten, kleding, handgemaakte sieraden en souvenirs. Ik heb hier veel mensen ontmoet waar ik mijn dagen mee doorbreng. Hoewel het eigenlijk de bedoeling was om 1 dagje een scooter te huren, werden het er uiteindelijk vier. Ik had nog nooit eerder scooter gereden, maar ben het nu zo leuk gaan vinden dat ik hem al twee keer ingeleverd had, maar onderweg naar het hostel toch weer rechtsomkeert heb gemaakt om hem weer op te halen. De omgeving rond Pai is heel erg mooi om doorheen te rijden en we hebben de ' Pai Canyon', thermische bronnen en een waterval bezocht. De waterval stelde helaas niet zo veel voor, omdat het op dit moment geen regenseizoen is en er dus weinig water is. Verder is maart eigenlijk sowieso de slechtste maand om Pai te bezoeken, omdat ze de rijstvelden aan het verbranden zijn, waardoor er permanent een soort grijze mist in de lucht hangt. Maar ondanks dit is de omgeving nog steeds heel mooi. Op de weg naar de waterval kwamen we ook nog langs een kraampje met allerlei hangmatten waar we even gestopt zijn. De eigenaren van het kraampje brachten ons allerlei soorten exotisch fruit en vruchtendrankjes, waaronder gekookte zoete aardappel, papaya en zure dadels. Het bleek dat het een boer was, die in 2011 ineens een enorme scheur in zijn landschap kreeg, waardoor verbouwen onmogelijk werd. Nu teelt hij fruit dat hij op basis van donaties aan zijn gasten deelt en laat proeven.

Ik vermaak me voorlopig dus wel prima hier. Vanavond heb ik mijn laatste nachtje in Pai en morgen neem ik de 'slow boat' over de Mekong en ga ik Laos in. Hoe is het in Nederland? Nog steeds lekker lente weer? Ik mis jullie wel hoor :) Ik met nog even kijken hoe ik de foto's het beste kan plaatsen, zal er nu vast een paar doen. Dag allemaal, kussen en knuffels!

  • 27 Maart 2015 - 11:09

    Marijn:

    Hey Tessa!
    Toch nog wel even in Pai gebleven dus, leuk!! Inderdaad een heerlijk plaatsje en Spicypai was top!
    Ga je nog met onze 3 Engelse vrienden naar Laos? Doe ze de groetjes!
    Wij zijn nu weer in Bangkok na een helse nachttrein, laatste avondje met Erin en dan morgen op naar Cambodja!
    Vond het superleuk je te ontmoeten en ook leuk je reisverslag te lezen!
    X Marijn

  • 27 Maart 2015 - 11:43

    Anniek Leijnse:

    He Tessie!
    Wat klinkt dit allemaal heerlijk zeg. Paradijsje.
    In Nederland regent het alleen maar, dus geniet maar lekker daar hoor!
    Dikke kus, Anniek

  • 27 Maart 2015 - 11:47

    Muriel:

    Waaaaaah veeeeeeet en heel erg stoer gewoon zo gaan met die banaan! Klinkt hemels die scooters, hangmatten en hippie spul! Vraag maar niet naar het weer hier haha.. veel plezier Tes!xx

  • 27 Maart 2015 - 11:49

    Dewi:

    Teeeesss! Fijn om je verhalen te lezen! :D wat klinkt het heerlijk! Ik zie je al helemaal in je wijde broekje op een scooter door de rimboe rijden. Awesome.
    In Nederland is het weer al een paar dagen regenachtig. Vrij fris ook weer. Wees maar blij dat je hier niet bent!
    Hoop dat Laos net zo geweldig wordt als Bangkok! ben benieuwd naar alle verhalen die nog gaan komen

    Xxx deee

  • 27 Maart 2015 - 16:48

    Silvie:

    Haaaaai Tessieee,
    wat leuk allemaal zeg! Al het bovenstaande sluit ik me eigenlijk bij aan haha ;) Daarnaast wilde ik nog even zeggen dat ik heb genoten van je verslagje, wat een super leuke schrijfstijl heb je schat :) Geniet lekker door en hou ons op de hoogte,

    kus, dikke knuffel en veel liefs uit Damsco!
    Sil

  • 28 Maart 2015 - 08:30

    Papa En Mama:

    Heeee lieve Tesje! Wat een geweldig verhaal zeg! Te gek
    al die chille mensen op die prachtige plekken! Geniet er maar lekker van!

  • 28 Maart 2015 - 08:42

    Tessa De Wit:

    Hee dankjullie voor alle lieve reacties :)! En Marijn, ik ga inderdaad met onze Engelse vrienden ;) jij ook heel veel plezier in Cambodja en natuurlijk in Indonesie! Xxx

  • 28 Maart 2015 - 09:13

    Papa En Mama:


  • 31 Maart 2015 - 12:39

    Sharon:

    Hey lieve Tes! Ik ben veel te laat met lezen, maar wat klinkt t allemaal super cool en wat schrijf je het leuk op. Ik ben heel benieuwd hoe Laos is, kijk uit naar je volgende verslag! Heel veel plezier and say hi to the spleetogen XXX

  • 31 Maart 2015 - 19:09

    Oma De Weijermariajohannadeweijer@icloud.com:

    Hallo tessa ik heb verslag gelezen wat leuk dat het gelukt is ik wens je nog veel moois om te zien en geniet en ik blijf je volgen

  • 08 April 2015 - 13:24

    Oma De Weijer:

    Hallo lieve Tessa ben je nog steeds Laos veel moois gezien. Laat maar snel iets van je horen heel veel liefs van oma de Weiijer
Tessa

Actief sinds 14 Maart 2015
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 5086

Voorgaande reizen:

14 Maart 2015 - 31 December 2015

Reis door Zuid-Oost Azië

Landen bezocht: